Jak wydłużyć telomery % odpowiedzią

piątek, 06 grudzień 2013 12:50 Napisał
Telomer Telomer

Kawa czy piwo? Ten wybór może zaważyć na twoim życiu! Okazuje się, że kofeina i alkohol wpływają na te fragmenty DNA, od których zależy tempo starzenia się i ryzyko wystąpienia raka. Kofeina pobudza, a alkohol odpręża, ale tak skrajnych różnic jest w przypadku obu napojów więcej. Prof. Martin Kupiec z Uniwersytetu Tel Awiwu odkrył wraz ze swoim zespołem, że kofeina i alkohol w całkowicie odmienny sposób oddziałują na genom. Badanie przeprowadzono na komórkach drożdży, które pod wieloma względami na poziomie DNA funkcjonują podobnie jak ludzkie komórki. Okazało się, że kofeina skraca, a alkohol wydłuża telomery – „końcówki” DNA upakowanego w postaci chromosomów. Długość telomerów jest związana z procesami starzenia – skracają się one z wiekiem.

Taki nagłówek znajduję się w jedym z artykulów na odkrywcach.pl

To pierwsze badania, które w tak wyraźny sposób ukazują wpływ czynników środowiskowych na wygląd "końcówek" chromosomów. Być może uda się w podobny sposób zbadać wpływ innych substancji na długość życia. Gdybyśmy dysponowali listą związków chemicznych mogących wydłużać lub skracać telomery (a więc także nasze życie), łatwiej byłoby wdrożyć metody zapobiegania chorobom związanym z wiekiem i procesami starzenia. Telomery są zbudowane z DNA i białek. Znajdują się w chromosomach, w miejscach, w których kończą się „nici” DNA.

Dzięki telomerom rozwijanie, kopiowanie i ponowne zwijanie DNA przebiega prawidłowo, ale za każdym razem, kiedy następuje podział komórki (i replikacja DNA) telomery skracają się nieznacznie. Kiedy są już zbyt krótkie – komórka przestaje się dzielić i ginie. Zaburzenia funkcjonowania telomerów leżą m.in. u podłoża ekspansji komórek nowotworowych – mogą one odtwarzać swoje telomery i dzielić się w nieskończoność. W ciągu ostatnich dziesięciu lat przeprowadzono wiele badań nad czynnikami, które mają wpływ na długość tych części chromosomów.

Sugerowano np., że przeżywanie stresu powoduje, że struktury te skracają się szybciej. Naukowcy z Tel Awiwu obalili tę koncepcję i starali się odnaleźć inne przyczyny tego zjawiska. Poddali w tym celu drożdże działaniu dwunastu czynników – wysokiej i niskiej temperaturze, kwaśnemu i zasadowemu pH, różnym substancjom chemicznym i lekom. Żadne z nich nie miały większego wpływu na telomery oprócz kofeiny, której niewielkie ilości (porównywalne w ludzkiej skali z filiżanką espresso) skracały je oraz alkoholu (o stężeniu zbliżonym do występującego w piwie, czyli 5-7 proc.), który z kolei powodował ich wydłużanie. Aby zrozumieć, w jaki sposób alkohol i kofeina działają na telomery, naukowcy z Tel Awiwu przebadali kilka tysięcy linii hodowlanych drożdży, w każdym dezaktywując wcześniej pojedynczy gen. W ten sposób udało się ustalić, że to około 400 genów wpływa, wraz z czynnikami środowiskowymi, na długość telomerów. Większość z tych genów znajduje się także w DNA ludzi.

Konieczne będą dalsze prace badawcze, mające na celu ustalenie, czy telomery w ludzkich komórkach podlegają działaniu tych samych mechanizmów. Rezultatem mogą być opracowane na nowo zalecenia dietetyczne oraz procedury lecznicze. Czy okaże się, że aby zachować zdrowie i długo żyć, powinniśmy całkowicie zrezygnować z kawy, a za to częściej sięgać po szklankę piwa?

Artykuł trochę nie spójny bo można zauważyć że testowany był alkohol w tym stężeniu a nie piwo jak wiadomo obecie piwo pędzi się w 24-48h co jeszcze kilka lat temu było nie do pomyślenia. Kazdy kto pije trochę czasu piwo jest w stanie powiedzieć że smak piwa na przestrzeni ostatnich lat bardzo się zmienił. TO właśnie przez proces technologiczny, w który nieche się wgłębiać. Co ciekawe kofeina pobudza więc za tem wymusza na organiznie szybszy metabolizm, czyżby szybszy metabolizm powodował szybsze zużywanie telomerów. Chyba jednak nie bo metabolizm osób otyłych jakiś rewelacyjnie szybkie niejest a wiadomo ile chorób powoduje. Patrząć od drugiej strony to jedna bardziej złożony mechanizm który powoduje odbudowanie się końcówek chromosomów. Ciekawe badnie miło by było jakby przetestowali też te wszystkie ulepszacze, konserwanty z żywności które na codzień spożywamy w ilościach sporych.