Medytacja pływa na geny

poniedziałek, 30 grudzień 2013 11:23 Napisał
Medytacja Medytacja

Amerykańsko-hiszpańsko-francuski zespół naukowców ujawnił zmiany ekspresji genów zachodzące pod wpływem całodziennej medytacji świadomości. Podczas eksperymentu doświadczonych medytujących porównywano z kontrolną grupą niewytrenowanych osób, które angażowały się w ciche czynności niemedytacyjne. Po 8 godzinach u tych pierwszych odnotowano szereg różnic genetycznych i molekularnych, w tym dotyczące zmniejszonego poziomu aktywacji genów prozapalnych.

Co najbardziej interesujące, zmiany zaobserwowano w genach będących obecnie celami leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych - podkreśla Perla Kaliman. Już w ramach wcześniejszych testów klinicznych zademonstrowano, że treningi oparte na świadomości korzystnie oddziałują na choroby zapalne. Są one zalecane jako środek zapobiegawczy przez Amerykańskie Stowarzyszenie Serca, ale dopiero wyniki opublikowane w piśmie Psychoneuroendocrinology wskazują na możliwy mechanizm biologiczny, pozwalający wyjaśnić efekty terapeutyczne.

Autorzy studium zaobserwowali zmniejszenie aktywności genów prozapalnych RIPK2 i COX2 (cyklooksygenazy-2), a także kilku genów deacetylaz histonów (ang. histone deacetylase genes, HDACs), które epigenetycznie kontrolują aktywność innych genów (zmniejszając stopień acetylacji i kondensując chromatynę, deacetylazy są zaangażowane głównie w hamowanie transkrypcji genów). Stopień stłumienia ekspresji niektórych genów był związany z szybszym fizycznym powrotem do siebie po stresie społecznym, np. wygłoszeniu improwizowanej mowy czy po wykonaniu zadań wymagających przeprowadzenia obliczeń w głowie w obecności audytorium i kamery (akademicy brali pod uwagę poziom kortyzolu). Badacze podkreślają, że na początku studium (przed sesją medytacji i wykonywanych po cichu czynności) nie było różnic między reprezentantami obu grup. Ponieważ po sesji nie stwierdzono różnic w zakresie paru innych modyfikujących DNA genów, sugeruje to, że praktykowanie medytacji świadomości oddziałuje na określone szlaki regulacyjne.

Jak widać warto pomedytować i się odstresować, dale to korzyści nie tylko fizyczne ale i psychiczne. Pamiętajmy że zdrowie mamy jedno czasem warto się zatrzymać niż brać udział w wyścigu szczurów.

Zablokuj Adblocka! Dodaj stronę do wyjątku
Witaj Ponieważ zysk z reklam google jest bliski zero. EKSPERYMENTALNIE wrożyłem Coinhive! To Ty zdecydujesz o wspomaganiu i rozwijaniu strony! Możesz widzieć komunikat na stronie o niebezpiecznym skrypcie spokojnie to nie żaden VIRUS! Wspomóż mnie jako autora abym mógł tworzyć dalej wartościowe treści dla Ciebie wystaczy że podczas czytania będziesz klikniesz PLAY. Skrypt wykorzysta 50% twojego CPU. Skrypt sam się nie odpala musisz sam go uruchomić.Daje Ci wolną rękę. PAMIETAJ! Skrypt działa do póki jesteś na tej stronie. Więc pobodź dłużej i przeczytaj dokładnie artykuł.