Wirus vs Wirus

czwartek, 31 marzec 2011 08:55 Napisał
Wirus, który zjada inne wirusy? Tego jeszcze nie było! Australijscy naukowcy odkryli prawdziwego kanibala wśród wirusów – podaje internetowy serwis „Nature News”.

Odkrycie pasożyta żerującego na innym pasożycie, może stanowić przełom w naszym dotychczasowym postrzeganiu zależności pomiędzy różnymi formami życia w środowisku. Wiadomo, że wirusy atakują inne komórki - roślin, zwierząt, a nawet bakterii (tzw. bakteriofagi). Zwierzęta zjadają się wzajemnie, niektóre rośliny żywią się owadami, nawet bakterie potrafią się wzajemnie niszczyć, ale wirus atakujący innego wirusa, to zupełna nowość!

W dodatku z badań przeprowadzonych przez zespół Ricardo Cavicchioli, mikrobiologa z University of New South Wales w Sydney wynika, że takie wirofagi, czyli wirusy atakujące wirusy, mogą być znacznie bardziej pospolite niż moglibyśmy przypuszczać. Naukowcy odnaleźli nieznane wirusy podczas badań tzw. jeziora organicznego w południowo-wschodniej Antarktydzie, w którym bytują wirusy pasożytujące na glonach, tzw. phycodnavirus. Jak się jednak okazało podczas szczegółowych badań genetycznych, pewien typ wirusów nie pasował do pozostałych. Większość materiału genetycznego była wspólna, jednak zmienne elementy wskazywały na ko-ewolucję lub wymianę genów pomiędzy wirusami. Wszystko wskazuje jednak na to, że nowy wirus nie żyje z pozostałymi w zgodzie, lecz żywi się nimi. Jest kanibalem wśród wirusów! Nowy typ wirusa nazwano Wirofagiem Jeziora Organicznego (Organic Lake Virophage – OLV). Choć to cichy zabójca dla środowiska jest korzystny, ponieważ atakując phycodnawirusy uwalnia glony od ich pasożytów. Dzięki temu podczas dwóch miesięcy, w których jeziora organicznego nie pokrywa lód, możliwy jest rozrost glonów oraz ich kwitnięcie. Wzbogaca to tę i tak słabo rozwiniętą mikroflorę Antarktydy.  „Nasza praca nie tylko ujawnia, niezwykłą różnorodność świata mikroorganizmów, ale również zwraca uwagę na złożone zależności pomiędzy jego składowymi.” Mówi Ricardo Cavicchioli. Okazuje się jednak, ze OLV to nie jedyny żarłoczny wirofag. Mikrobiolodzy z University of British Columbia odkryli wirusa, żywiącego się wirusami pasożytującymi na Cafeteria roenbergensis,/i>, jednym z najszerzej występujących gatunków zooplanktonu – nazwano go Mavirus. Ma on niezwykłe właściwości – potrafi wyleczyć zainfekowane żyjątka morskie! Zabija wirusy znajdujące się wewnątrz organizmu C. roenbergensis działając jak lek. Kierujący tymi badaniami Curtis Suttle powiedział Nature News, że Mavirus działa w pewnym sensie podobnie do szczepionki. Zooplankton utrzymuje go w swoim pobliżu, a gdy zaatakuje je wirus chorobotwórczy, mają „pod ręką” leczniczego wirusa.Mechanizm działania wirofaga jest podobny jak każdego pasożyta. Po wniknięciu do wnętrza ofiary wykorzystuje jego składniki do "budowy" własnego potomstwa. W przypadku wirusów – podbiera nukleotydy tworzące nić DNA czy białka pełniące funkcje enzymatyczne do swoich celów. W ten sposób atakowanemu wirusowi blokuje możliwość rozmnażania,a mnoży się sam. Jednocześnie sprawia, że chorobotwórczy wirus nie niszczy komórek glonu czy zooplanktonu, a on sam opuszcza ten organizm nie pozostawiając po sobie żadnego śladu. Tak naprawdę pierwszego wirofaga, noszącego miano „Sputnik” odkrył francuski zespół naukowców pod kierunkiem Christelle Desnues z Narodowego Centrum Badań Naukowych w Marsylii już w 2008 r., jednak wyniki ich badan były tak szokujące, że postanowili poczekać, aż ktoś inny potwierdzi ich przypuszczenia. Wszystkie trzy wirofagi – Sputnik, Mavirus i OLV – mają podobne elementy genetyczne. Atakują również podobne wirusy – nukleocytoplazmatyczne duże wirusy DNA - na tyle duże, by można było wniknąć do ich wnętrza. Prowadzone nadal badania ujawniają, że podobnych wirusów może być więcej. Odnaleziono ich ślady w Jeziorze Lodowym na Antarktydzie, w słonej lagunie na Galapagos, w ujściu rzeki w New Jersey, oraz w jeziorze w Panamie - w bardzo różnych środowiskach i różnych warunkach klimatycznych. Wyniki najnowszych badań, opublikowanych na łamach „Proceedings of the National Academies of Science”e są niezwykle obiecujące. Skoro wirofagi są tak powszechne w naszym środowisku, być może uda się je wykorzystać dla dobra człowieka. Ich zabójcze dla chorobotwórczych wirusów właściwości mogą okazać się bardzo pożyteczne w leczeniu chorób wywoływanych przez wirusy u ludzi. Choć są to na razie płonne nadzieje, być może trafiliśmy wreszcie na długo poszukiwany szlak, prowadzący do zniszczenia takich wirusów jak HIV, HCV czy grypy.

źródło: odkrywcy.pl Słowem komentarza:

Jak widać w przyrodzie są siły których nie poznaliśmy i którę śmiało można wykorzystać na korzyść ludźkości. Hmm czyżbyśmy wreście zaczeli wracać do korzenii i szukali rozwiązań które są na wyciągniecie ręki w przyrodzie? jeśli tak to myśle że jest to dobrą drogą. Faszerujemy się chemią na codzień w pożywieniu ale przecież nie tylko my spożywamy ale również bakterie i inne mikroorganizmy którę mogę ewoluowywać przez to zmieniać dna, rna swoje. Genetycznie modyfikowane rośliny itp rzeczy przecież to ma "jakiś" wpływ na nasze otoczenie nie dajmy się zbałamucić reklamami propagandowymi. Zastanówmy się sami ;) Tak czy inaczej istnienie dobrych wirusów potwierdzone hmm wypadało by mi zmienić nazwę bo wirus jak wirus kojarzy się ze zniszczeniem a wirofag mi osobiście kojarzy się z wirówką ;D osobiście zaproponowałbym alterwirus.