Kosmos

Ten efektowny krajobraz południowego gwiazdozbioru Ołtarza jest skarbnicą ciał niebieskich. Gromady gwiazd, mgławice emisyjne oraz aktywne obszary powstawania gwiazd to tylko przykłady bogactw obserwowanych w tym rejonie położonym 4000 lat świetlnych od Ziemi. Zaprezentowane piękne, nowe zdjęcie jest najbardziej szczegółowym widokiem tej części nieba spośród uzyskanych do tej pory. Fotografię wykonano za pomocą teleskopu VLT Survey Telescope (VST) w Obserwatorium Paranal w Chile, należącym do ESO.

Nowa supernova typu Iax

czwartek, 28 marzec 2013 10:39 Napisał

Jak podają najnowsze źródła między innymi również http://www.sciencedaily.com  mamy nowy typ supernovej Iax.

Betelgeza – czerwony gigant o masie 14-15 mas Słońca – kurczy się w szybkim tempie! Według niektórych astronomów może to oznaczać, że jeszcze w tym roku dojdzie do jej eksplozji. W wyniku takiego zdarzenia na naszym niebie zaświeci drugie Słońce.

W naszym najbliższym sąsiedztwie, w odległości zaledwie 30 lat świetlnych od Ziemi, może znajdować się około 100 planet zdolnych do podtrzymania życia. Z obliczeń dokonanych przez uczonych z European Southern Observatory wynika, że w naszej galaktyce mogą istnieć miliardy skalistych planet znajdujących się w strefie zamieszkania.

Kiedy w roku 2011 międzynarodowy zespół astronomów doniósł o odkryciu nowej klasy planet pozasłonecznych – swobodnie poruszających się planet nie związanych z żadnym układem słonecznym – nikt nie przypuszczał, że już niedługo okaże się, że tego typu ciała nie są wyjątkowe, ale jest ich mnóstwo. Najnowsze badania sugerują, że takich planet w naszej galaktyce może być nawet 100 000 razy więcej niż gwiazd! Co to oznacza?