Planety skaliste do zamieszkania

piątek, 30 marzec 2012 11:11 Napisał

W naszym najbliższym sąsiedztwie, w odległości zaledwie 30 lat świetlnych od Ziemi, może znajdować się około 100 planet zdolnych do podtrzymania życia. Z obliczeń dokonanych przez uczonych z European Southern Observatory wynika, że w naszej galaktyce mogą istnieć miliardy skalistych planet znajdujących się w strefie zamieszkania.

Uczeni z La Silla Observatory użyli spektrografu HARPS do zbadania 102 czerwonych karłów. Odkryli w ich okolicach 9 skalistych planet o masie nie większej niż dziesięciokrotność masy Ziemi. Zmierzyli też ich odległość od gwiazd macierzystych. Z obliczeń wynika, że około 40% czerwonych karłów w Drodze Mlecznej powinno posiadać takie planety, znajdujące się w strefie zamieszkania.

Czerwone karły są w naszej galaktyce bardzo rozpowszechnione, jest ich około 160 miliardów, co oznacza, że tylko w Drodze Mlecznej istnieją dziesiątki miliardów takich planet - powiedział Xavier Bonfils, główny autor badań.

Orbity niektórych z tych planet prawdopodobnie przechodzą pomiędzy ich gwiazdą macierzystą, a Ziemią, co pozwoli na badanie składu ich atmosfery i poszukiwanie oznak życia - dodaje Xavier Delfosse, jeden z członków zespołu badawczego.

Poraz kolejny stajemy przed dylematem czy do powstania życia potrzebny jest tlen i ile go musi być ;) Ja nie wiem a czy Ty wiesz ? też pewnie nie na tym podłożu poruszamy się po omacku i opieramy nasze teorie ewolucyjne na doświadczeniach ziemskich.
Pytanie czy warto zakładać że życie powstaje w specyficznych warunkach ? moim zdaniem nie i dalej jestem zwolennikiem teorii że życie w kosmosie jest powszechne.

Czerwony karzeł – gwiazda ciągu głównego późnego typu widmowego K lub M. Ich masa wynosi od 7,5% do około 40% M, a temperatura powierzchni jest niższa niż 4000 K. Gwiazdy te emitują czasami tylko 1/10 000 ilości światła słonecznego, a ich maksymalna jasność to 10% jasności Słońca. Z powodu wolnego tempa spalania wodoru, ich szacowany czas życia wynosi 10 bilionów lat. Czerwone karły stanowią najliczniejszy typ gwiazd we Wszechświecie, jednak z powodu ich małej jasności nie są widzialne gołym okiem.

Mogę dodać że nasze słońce ma około 5 milardów lat i jeszcze drugie tyle będzie świecić, więc wyobraźmy sobie galaktykę i jeden z układów słońecznych gdzie czerwony karzeł świeci sobie 15 milardów lat! czyli teoretycznie taka cywilizacja wyprzedza nas o ?

10 000 000 000 lat a, teraz niech cała nasza ewolucja zawiera się tylko w 5 000 000 lat skromne... i powoli zdajesz sobie sprawę jacy to młodzi być może jesteśmy i ile jeszcze możemy odkryć ; )